A kis- és középvállalkozásoknál is szükség van lojális dolgozókra, a kkv-k tulajdonosai is keresik a hatékony motiválás eszközeit.  A dolgozói elkötelezettség a következő években kulcsszerephez jut a vállalkozások eredményességét tekintve. Fontos, hogy a dolgozóink számára ne csak egy szükséges rossz esemény legyen a napi munkavégzés.

Hogyan lehet választani az ösztönzési technikák közül?

Ahhoz, hogy a leginkább hatásos ösztönzőt találjuk meg, és elérjük a hatékony motiválást, fontos, hogy pontosan ismerjük a dolgozóinkat. Nem szabad tehát a vállalkozás tulajdonosának saját magából kiindulnia, és azt gondolni, hogy ha őt lázba hozza egy új és érdekes feladat, akkor az másnál is önmagában ösztönző lehet.

Hatékony motiválás egyéni és csoport szinten

A teljesítményen alapuló ösztönzők lehetnek egyéni vagy csoportos teljesítményen alapulók. Ha az ösztönzést egy csapat sikeréhez kötjük, akkor azzal hozzájárulhatunk egy jobb csapatlégkör kialakulásához, de vigyázat: csak olyankor lehet a hatékony motiválás eszköze, ha az eredmények tényleg az együttes erőfeszítésektől függnek, ahol valóban mások munkája is befolyásolja az eredményeket. Vigyázzunk, hogy ne vezessen a gyengébb teljesítményű dolgozók kiközösítéséhez!

Hatékony motiválási eszköz lehet az egyéni bónusz is, amihez előre kell a célt kitűzni, akár számszerűsíthetőt, akár egy projekt lezárását. A bónuszt a dolgozók általában olyan termék, szolgáltatás megvásárlására költik, amely nem a napi szükségletük része, például valamilyen vágyott luxuscikkre, ezért nagy valószínűséggel emlékezetes marad számukra a jó teljesítmény, és az érte kapott összeg. Az egyéni bónusz jól kezelhető a bérszámfejtés részére is, rugalmas, bárkinek adható, de nem hatékony motiválási eszköz hosszú távú céloknál, és az innovációra sem hat pozitívan.

Részesedés a nyereségből

Amikor nyereségrészesedést ajánlunk fel a dolgozónknak, akkor az egyéni és a vállalati érdekeket tudjuk összehangolni, és így hatékony motiválási eszközt találni. Megoldható készpénz vagy dolgozói részvény formájában, a készpénzes megoldás népszerűbb.  Ezzel a motiválási eszközzel elérhetjük, hogy a munkavállaló jobban érdeklődjön a cég iránt, könnyebben azonosulhasson a célokkal, valamint közelebb hozhatja a vezetőket és a beosztottakat. Azonban ha nem értik a dolgozók, hogyan számolódik ki a nyereségrészesedés pontos összege, akkor könnyen becsapottnak érezhetik magukat, ezért érdemes komoly felvilágosító munkát is befektetni a vezetőknek.

És ami nem kerül pénzbe

Ha nincs anyagi eszközök bővében a vállalkozásunk, akkor is tudunk tenni a hatékony motiválás érdekében. Ha ismerjük munkavállalónkat, tisztában vagyunk céljaival, akkor jól boldogulhatunk nagyobb anyagi ráfordítás nélkül is, olyan eszközökkel, mint az elismerés, a képzési lehetőségek, a státusz, előmenetel, a munka és a magánélet összeegyeztethetőségének támogatása.

Népszerű eszközök:

  • bevonni a dolgozót a döntésekbe
  • rendszeresen megdicsérni
  • csapatépítő programot szervezni
  • közösen ünnepelni az elért eredményeket
  • közösen mérlegelve kialakítani a célokat
  • kikérni a véleményét.

 

Hatékony motivációs eszköz a cafeteria, erről szól egy régebbi cikkünk.