A lean módszer olyan irányítási, vállalatszervezési rendszer, amelyet azért működtet egy vállalkozás, hogy még gazdaságosabban állítsa elő termékeit vagy szolgáltatásait. A hangsúlyt a vevőközpontúságra helyezik, ezért azokat a lépéseket, amelyek nem jelentenek a vevőnek értéket, pazarlásnak tekinti. A válság utáni időszak egyik hatékony megoldása lehet vállalkozások számára, és egy olyan kényszerpályára terelheti a cégeket, ahol a hatékonyság a legfőbb szempont.

Válság túlélése

A gazdasági válság túlélése érdekében sok vállalat folyamodott olyan lépésekhez, mint létszámleépítés, veszteségcsökkentés, költségminimalizálás. A lean módszertan bevezetéséhez jelentős lökést adhat, hogy ilyenkor a vállalkozás vezetői nem látnak más megoldást, csak a lean elvek erélyes érvényesítését.

Fő céljai a veszteségek felszámolása, a feleslegesen lekötött erőforrások felszabadítása, a hatékonyabb termelés megvalósítása. A versenytársakkal szembeni előny ilyenkor a cég túlélésének kulcsa lehet.

A lean rendszer

A II. világháború után a Toyota dolgozta ki a gyártási folyamatok optimalizálásának céljára és elsősorban nagyobb vállalatok alkalmazzák. Ennek ellenére a kkv-k is találhatnak olyan elemeket benne, amelyeket érdemes lesz alkalmazniuk, sőt, a megvalósítás költségei is kisebbek egy kisebb cégnél.

Az értékteremtés

A lean minden lépést a vevő szemszögéből ítél meg, és az értékteremtésre koncentrál. A cél a veszteségek folyamatos felderítése és elhárítása, amely válsághelyzetben előnyösebb lehet, mint a termelés növelése.

A munkába be kell vonni az egyes gyártási folyamatoknál dolgozó munkavállalókat is, mert a napi munkát ők ismerik a legjobban. Meglátásaikkal, véleményükkel sokat segíthetnek, bevonásuk pedig a csapatszellem erősítését szolgálja.

Lean és a tevékenység jellege

Nem minden lean eszköz vethető be minden vállalkozásnál, a tevékenység jellege nagyban befolyásolja az eszközöket. Egyes folyamatok viszont bármelyik cégnél működhetnek. A könyvelés segít a lean tanácsadóknak abban, hogy megtalálják, melyek azok a kulcsfontosságú mutatók, amelyekkel meg lehet ragadni a várt teljesítményjavulásokat.

Munka szabványosítása

A lean módszer segítségével annak érdekében optimalizálnak egy-egy munkafázist és annak folyamatait, hogy a terméket a legkevesebb idő alatt állíthassák elő, a legkevesebb selejt mellett és állandó minőségben. Általában a cég vezetői vagy specialisták végzik a szabványosítást, megmutatva az új folyamatokat a munkatársaknak. Esetükben rendkívül fontos, hogy sikerül-e őket megfelelően bevonni. A dolgozóktól gondolkodást várnak el, észre kell venniük a hibákat és javaslatokat kell tenniük azok elhárítására. Ezzel könnyen a sajátjukénak érzik a vállalkozást, erősödik a közösségi összetartás, és javul a munkamorál.

Középvezetői réteg szerepe

Hazai tapasztalatok alapján a dolgozók részéről vegyes fogadtatás várható a lean bevezetéséhez kapcsolódóan. Legtöbbször a középvezetők mutatnak ellenállást, nehezebben látják az új szemléletmód előnyeit.

Legtöbb akadály a középvezetői ellenállást követően a létszámleépítés okozott, majd a költségcsökkentések. A tanácsadó csapat törekvése a gondolkodásmód megváltoztatására szintén ellenállást szül rendszerint a kezdeti időkben.