Az online kereskedelem egyre növekvő aránya felveti a kérdést, van-e eltérés a számlázásban, nyugtaadásban a hagyományos kiskereskedelemhez képest?  Más-e a folyamat, ha futárszolgálatos kiszállításról van szó, és ha átvételi ponton vesszük át a terméket?

Online kereskedelem, azaz e-kereskedelem

Online kereskedelemről (e-kereskedelemről) beszélünk, ha internetes kapcsolat van a vevő és az eladó között, legalább a vásárlási folyamat egyik szakaszában. Azaz, elegendő, ha akár csak a fizetés online módon történik. Ebben még az országhatárok sem jelentenek akadályt.

Számla vagy nyugta?

Mentesül a számlakibocsátás alól az eladó az online kereskedelemben, ha előlegről van szó, amely nem éri el a 900 ezer forintot, és ha nem adóalany vagy jogi személy fizeti azt, valamint nem kér róla számlát.

Mentesül akkor is a számlakibocsátás alól az eladó, ha az ellenértéket legkésőbb a teljesítés időpontjáig készpénzzel, készpénz-helyettesítő fizetési eszközzel, vagy pénzhelyettesítő fizetési eszközzel kiegyenlítette a nem adóalany vevő. Nyugtát ebben az esetben is kell adni. Erre példa, ha online kereskedelemben, az interneten megrendelt árut a vevő egy bemutatóteremben veszi át, és itt fizet például készpénzzel (vagy bankkártyával), számlát pedig nem kér. A nyugta adása természetesen kötelező.

Itt jegyezzük meg, hogy az online pénztárgépes rendeletben a kivételek közé sorolják az online kiskereskedelmet, tehát ha nem nyílt árusítást végző üzletben adják át az árut, akkor nem kötelesek pénztárgépes nyugtaadásra. Tehát online üzletben nem kell pénztárgépet üzemeltetni.

Futárszolgálat vagy posta útján átvett áru

Ha banki átutalással előre fizeti a vevő a terméket, akkor számlát kell adni (nem készpénzzel történik a fizetés).

A teljesítési időpont meghatározása postai kézbesítéskor kicsit bonyolultabb. Teljesítés –áfa-fizetési kötelezettség keletkezése szerint- akkor történik, amikor az ügylet tényállásszerűen megvalósul, ez az online kereskedelemben a termék birtokba adását jelenti. A jogi értelemben történő átadás, azaz postára adás is ide tartozik. Azaz a teljesítési időpont a futárszolgálatnak, postának történő átadás. Elképzelhető, hogy van olyan okmány, megállapodás a felek között, amely szerint a birtokbaadás a vevő általi átvételkor történik meg. Ebben az esetben természetesen ez lesz a teljesítési időpont.

Ha a teljesítés ideje a postára adás napja, és a fizetés nem történik meg ezen napig, akkor szintén számlát kell majd adnia az eladónak.

Ha az online kereskedelem során – egy megállapodás alapján- a teljesítés ideje a vevő általi átvétel, és ekkor fizet a vevő, akkor egyidejű az átvétel és a fizetés, de nem a kereskedő, hanem a posta vagy a futárcég kapja az ellenértéket, a kereskedő csak később. Tehát ilyenkor az eladónak szintén számlát kell kiállítania, és ezzel a számlával kell érkeznie a vevőhöz a terméknek. Adótanácsadó tippünk: megoldás lehet még, ha meghatalmazza az eladó a kézbesítőt a számla nevében történő kiállítására. Az áfa-trv. ugyanis megengedi ezt is, mindössze az szükséges hozzá, hogy írásban megegyezzenek erről előtte. A meghatalmazás szólhat egy ügyletre vagy lehet általános érvényű is.