A munkáltatók a jelenlegi gazdasági helyzetben jelentős nehézségekkel, költségcsökkentési intézkedést követelő körülményekkel találják szembe magukat. Az első lépés ahhoz, hogy a szervezetüket optimalizálhassák, hogy elkészüljön a társaság határozata az átszervezésről.

Döntés az átszervezésről

Az átszervezés többnyire a munkaerő racionalizálásával is jár, munkaszerződések módosítását, vagy munkaviszonyok megszüntetését is hozhatja. A Munka Törvénykönyve alapján a munkáltatói felmondásnak elfogadott oka lehet a munkáltató érdekkörében felmerülő ok. Az okok rendszerint gazdasági eredetűek, így igénylik a vállalkozás erre feljogosított szervének döntését. Fontos, hogy a döntéshozatal megfeleljen a cégjogi és a munkajogi szempontoknak is.

Társaság határozata az átszervezésről

Jogszabály nem írja elő, hogy pontosan mi az átszervezési határozat, de a gyakorlat megkívánja, hogy dokumentálásra kerüljön az intézkedés. A határozat első részében le kell írni a döntés megszületését, a második felében pedig a végrehajtási intézkedéseket kell felsorolni.

Meg kell határozni, hogy melyek voltak azok a megfontolások, amelyek mentén a társaság az átszervezés mellett döntött, és tartalmaznia kell az átszervezés módját. Érdemes itt leírni a döntéseket az egyes munkakörökről, amelyeket érint az átszervezés, és meg kell jelölni, hogy az adott munkakörben hány munkavállaló érintett.

Ki hozza meg a döntést?

A társaság ügyvezetése vagy tulajdonosa is meghozhatja a döntést, így bármelyiktől származhat a határozat az átszervezésről, az adott társaságnál meglévő feljogosítások alapján. A benne foglalt intézkedések végrehajtására külön személyt is ki lehet jelölni.

Felmondások indoklása

A felmondásokat a munkáltatónak meg kell indokolnia. Amennyiben az átszervezési határozat elkészül, a rendes felmondások indoklása az abban foglaltak alapján lényegesen egyszerűbb és követhetőbb. A működési okok között egyébként az átszervezés a leggyakoribb indok a felmondások körében.

Cégjogi feladatok

A határozatot az arra feljogosított szervnek kell meghoznia. Ez lehet a legfőbb szerv vagy az ügyvezetés. Cégjogi feladat akkor következik, ha módosítani szükséges a társaság létesítő okiratát, a cégjegyzék tartalmát.

A társaság határozata lényeges szerepet játszik a jogviták során

A dolgozók megtámadhatják a munkaviszony megszüntetéseket, sokszor vitatják a munkáltató döntésének célszerűségét, megkérdőjelezik a feladatok újraosztását, esetleg személyük érintettségét vitatják. A bíróság nem vitatja az átszervezés gazdaságosságát, és a bíróságok szerint a munkáltatónak joga van megválasztani a munkavállalók közül azokat a személyeket, akiknek felmond az átszervezés során. Azonban azt a munkáltatónak kell bizonyítania, hogy az adott munkavállaló munkakörét is érintette az átszervezés. Erre kiváló eszköz a határozat az átszervezésről, amelyben az érintett munkakörök is dokumentálásra kerültek.

Az átszervezési határozat nem hozható meg utólag, ezért fontos, hogy a munkaviszony-megszüntetéseket megelőző dátum szerepeljen rajta.