Az üzleti terv készítése vállalkozás vagy projekt indítása előtt mindig rendkívüli jelentőséggel bír. Komplex feladat, jól átgondolt, tudatos munka szükséges hozzá. A cikkben szeretnénk felhívni a figyelmet arra, milyen komoly buktatókat lehet elkerülni egy jól kidolgozott üzleti tervvel.

Ne csak fejben álljon össze

Sok vállalkozó nem tartja igazán fontosnak az üzleti terv elkészítését, pedig ezzel rendszerbe lehetne foglalni mindazokat az ötleteket, elképzeléseket, amelyek csak a fejekben vannak meg a kezdetekkor. A befektetők meggyőzéséhez szintén fontos, hogy ne csak egy vázlatos leírás készüljön az új termékről, szolgáltatásról, az üzleti modellről. Az esetleges gyenge pontok feltárását, a rejtőző ellentmondások megtalálását segíti az üzleti terv, így sokkal kisebb a kockázat egy-egy döntés meghozatalakor.

Kezdeti finanszírozás

A kereskedelem területén is fontos az üzleti terv, mert nem elég arra gondolni, hogy beszerzem olcsón és majd eladom jó drágán a terméket, és ezzel meg is van a szükséges haszon. A nyitásra árukészletet kell beszerezni, és ha még a vevők nem is nagyon ismerik a boltot, és a forgalom is kevéske, akkor is fizetni kell a rezsit, a bért az eladóknak, valamint némi reklámköltséget is, hogy beinduljon az üzlet. Tehát az üzleti tervben gondolni kell arra, hogy mennyi ideig kell finanszírozni a működést, mielőtt az üzlet önellátóvá válik.

A megtérülés

Amennyiben egy komoly beruházást igénylő géppel végez tevékenységet a vállalkozó, és a piaci betörés céljából nyomott áron is hajlandó munkát vállalni, nem tudja az elhasználódott gép cseréjét biztosítani a szükséges időben. A gép elhasználódik, és vagy komoly felújítást fog igényelni vagy cserét, de mindezt a nyomott árú szolgáltatásból nem lehet kitermelni. Ilyenkor fel kell hagyni a vállalkozással. Tehát nagyon fontos, hogy ne csak a rezsit, a bért, hanem az amortizációt is vegyük számba az üzleti tervben. Az üzleti tervvel könnyen kiszámolható a fedezeti óradíj, vagyis az az összeg, ahol nyereségessé válik a tevékenység.

Egy példa egy egyszerű szolgáltatás esetén

A leginkább egy konkrét példán keresztül tudnánk bemutatni az üzleti terv jelentőségét. Ehhez egy napjainkban rendkívül divatos szolgáltatást, a fotózást választottuk. A továbbiakban nem egy kidolgozott üzleti tervet mutatunk, inkább azokat a kérdéseket, amelyeket még egy ilyen egyszerű vállalkozásnál is mindenképp számba kell venni az üzleti terv készítése során.

A fotózás esetében (tegyük fel, hogy a szakértelem rendelkezésre áll) szükség lesz egy jó gépre. Át kell gondolni a beszerzés költségét, és azt is, hogy hány év múlva tervezi a gép cseréjét. Az egyéb kellékek beszerzésével, valamint az esetleges javítási költségekkel is kalkulálni kell.

Amennyiben nincs tőkénk a gép és az eszközök beszerzésére és hitelből akarjuk ezt fedezni, a hitel költségeivel, kamatával is számolni kell.

Az amortizációra is gondolni kell, ha például két év múlva minden beszerzett eszköz a felét éri, akkor a két év alatt ki kell termelni a beszerzés értékének felét.

Számolni kell havi költségekkel is, mint például utazás, szoftverek költsége, névjegykártya készítés, könyvelés költsége, weblap készíttetés és karbantartás.

Az elvárt haszon hozzáadásával már ki is jön, hogy milyen bevételre kell szert tennünk a vállalkozásból  egy év alatt, amit akár hetekre, vagy hónapokra leosztva már nagyon könnyen láthatjuk, hogy mi az az árszint, ami alatt nem dolgozhatunk, vagy hogy egyáltalán elérhető-e a kívánt bevételi szint.

Az üzleti terv folyamatos aktualizálása

Az üzleti tervet nem elég egyszer elkészíteni, azt folyamatosan aktualizálni kell, a környezeti változások figyelembe vételével.