Pénteken a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) bejelentést tett a tervezett pályakezdő minimálbérről. A háttérről, a várható következményekről tájékoztatjuk ügyfeleinket.

Az EU-ban 11 tagállam alkalmazza az életkor szerint differenciált minimálbért, és a tapasztalatok szerint javult is a pályakezdők foglalkoztatási aránya. Országunkban a 14-25 éves korosztály munkanélküliségi rátája 27%-os, a magas arányt elsősorban a képzettség és a munkatapasztalat hiánya okozza. Az NGM várakozása, hogy a pályakezdők mielőbb munkatapasztalathoz jussanak, miközben az idősebb munkavállalók is megtarthassák állásukat. A kormány számára az Mt. július 1-i módosításával nyílik meg a lehetőség, hogy egy későbbi döntésével differenciálja a minimálbért, akár életkor szerint is.

Pályakezdő minimálbér bevezetése

Minimálbéres foglalkoztatás az alacsonyabban kvalifikált munkaerő esetében jellemző pl. mezőgazdaság, feldolgozóipar, ezért a tervezett új bérminimum a diplomás fiatalokat kevésbé érinti. Jelenleg kb. a pályakezdők tizedrészét foglalkoztatják csak minimálbéren.

Az intézkedés bevezetését az európai tapasztalatok összegyűjtése, elemzése után a hazai érdekképviseletekkel folytatott egyeztetés előzi meg. Az MSZOSZ szerint nem szabad egyetlen elemtől várni, hogy megoldódjon a munkanélküliség problémája, de az új elképzelést elfogadhatónak tartják. Más szervezetek szerint az egyébként is alacsony minimálbér alá vitt pályakezdői bér nem segítené a fiatalokat, inkább a jelenlegi minimálbért tartanák meg pályakezdő bérként (pályakezdő minimálbér), és az idősebbek minimálbérét emelnék a jelenlegi összeg fölé.

Bérszámfejtőink munkájuk során a vállalkozásoknál tapasztaltakból azt látja, hogy akár minimálbéren (pályakezdő minimálbér), akár fölötte fizetnek egy fiatalt, vannak még előnyei a pályakezdő alkalmazásának a költségmegtakarításon kívül is. Friss elméleti és szakmai tudással rendelkeznek, rugalmasság, tenni akarás, mobilitás társul mindehhez, és ami fontos, szabadon formálható még a munkához való viszonyuk, valamint sokszor hatalmas bizonyítási vággyal indulnak az első munkahelyen. Általában nincs még családjuk, jól terhelhetőek, kevesebb az alkalmazkodási kötelezettségük.

Bizakodásra ad okot, hogy a kormány fiatalok elhelyezkedését célzó jobbító szándékát már előzték meg tettek is, hiszen például a START – kártya, a fiatalok vállalkozóvá válását segítő program már korábban elindult, és most az eszköztár ismét bővül.