Nem biztos, hogy visszakapja a pénzét téves utalás esetén! Bár a pénzintézetek szerint nem számít gyakori esetnek, mégis komoly kárt okozhat egy-egy téves utalás a vállalkozások számára. Ha rossz bankszámlaszámra indítja az összeget az utalást végző személy, akkor annak ellenére, hogy a nevet jól tüntette fel, egyáltalán nem biztos, hogy vissza tudja szerezni a pénzét.

A téves utalást korrigálni csak a megbízás teljesüléséig lehet

Legtöbbször csak a szállítótól érkező fizetési felszólítás után derül ki, hogy bár az összeget időben elindította a vállalkozás, de a számlaszám rosszul került feltüntetésre és ezért az ellenérték végül mégsem érkezett meg a címzetthez. Nem vigasz ilyenkor az sem, hogy akkor sem tudta volna visszaszerezni a téves utalás összegét az utaló, ha az utalás után azonnal rájött volna a hibára és tudatja is azt a bankkal. Megbízást visszavonni ugyanis csak a megbízás teljesüléséig lehet, ami:

  • a megbízó számláján történő terhelés időpontja
  • fedezetvizsgálat után
  • nyitvatartási időben azonnal.

Ha teljesült megbízásról van szó, akkor már csak a kedvezményezetten múlik, hogy visszakapja-e a vállalkozás a téves utalás összegét.

A banknak nem kell ellenőrzést végeznie

Ha téves utalás történik, azaz elírja az utaló fél a bankszámlaszámot, és létező bankszámlaszám az elírt számsor is, akkor az utalást teljesíti a bank. A banknak nem feladata, hogy összenézze, valóban az-e a számla tulajdonosa, aki az utalási megbízáson szerepel. Az utalást indító banknak erre nincs is lehetősége, a fogadó banknak pedig nem kötelessége ezt megtenni.

Csalás áldozata is lehet a tévesen utaló

A Bankszövetség márciusban adott ki sajtóközleményt, amelyben felhívja a figyelmet azokra a csalókra, akik a kedvezményezett cég képviselőjének adják ki magukat, és felhívják a fizető felet, hogy megváltozott a kedvezményezett számlaszáma. Rendszerint külföldre kérik az utalást, így még kisebb az esély arra, hogy visszaszerezhető legyen a téves utalással indított összeg.

A Bankszövetség ajánlása szerint rendkívül körültekintően kell kezelni az ilyen eseteket, mindenképp ellenőrizzék máshogyan is az ilyen telefonon vagy levélben érkező közléseket. A legegyszerűbb mód, ha a már ismert és megszokott kapcsolattartót hívják fel, vagy utánajárnak a partner egyéb publikus közléseinek. A pénzügyi átvilágítás folyamata az Ön cégének is segítségére lehet, hogy az ilyen esetekben a megfelelő módon járjanak el kollégái, ugyanis a csalók gyakran a csalásukhoz felhasznált cég nevéhez nagyon hasonló néven nyitnak bankszámlát, így még a fogadó bank esetleges ellenőrzését is kijátszhatják.

Jogi lépések, egyéb teendők

A téves utalás, még ha a név és a számlaszám nem is egyeztethető össze, nem tekinthető banki hibának. Az egyetlen módja a pénz visszaszerzésének, ha a kedvezményezett visszautalja azt. Amennyiben ehhez nem járul hozzá, akkor jogalap nélküli gazdagodás miatt pert lehet indítani ellene.  A banktitok miatt azonban Ön nem fogja megtudni, ki a számla tulajdonosa.

Egyszerűbb megoldás lehet, ha a téves utalás felismerését követően újra indít egy 1 Ft-os utalást az adott számlaszámra, ahol a közleményben leírja, hogy téves volt az előző utalása, és kéri visszatéríteni az összeget.

Ha Ön kerül olyan helyzetbe, hogy jogosulatlanul kapott összeget, akkor is érdemes tisztában lenni a jogszabályokkal, ugyanis a jogalap nélküli gazdagodás esetében nincs olyan jogcím, amely alapján jogosult lenne az anyagi előny, a téves utalás révén kapott összeg megtartására a „szerencsés”. A Ptk. szerint kötelező visszatéríteni az ilyen összegeket, de kivételek itt is léteznek.

 Téves utalásokhoz kapcsolódnak a banki költségek, itt találja egy régebbi cikkünket.