Az adóellenőrzés során a NAV az adózó adómegállapítási, adatbejelentési, bevallási kötelezettségének teljesítését vizsgálja, adónként, támogatásonként, időszakonként.
Az adóhatóság dönt az adóellenőrzésekről, arról, hogy kit, mikor, milyen adónemek tekintetében ellenőriz. A cél, hogy kiderítse, az adózó eleget tesz-e a jogszabályi előírásoknak.
Adóellenőrzés kiutalás előtt
A hatóság egy adóvisszatérítés vagy adóvisszaigénylés előtt vagy az után is folytathat vizsgálatot. Amennyiben kiutalás előtti vizsgálat megállapítja, hogy az adózó csak részben jogosult a kiutalásra, a részösszeg kiutalásáról dönt, a fennmaradó rész tekintetében pedig folytatja a vizsgálatot.
Az adózó a megállapításokat a teljes összeg kiutalása előtti ellenőrzés megállapításait tartalmazó jegyzőkönyv alapján tehet, a részösszegre vonatkozó jegyzőkönyvek tekintetében nincs helye észrevételnek.
Megkülönböztetünk egyedi és átfogó vizsgálatot.
Az egyedi vizsgálatnál egy konkrét kérdésre, adónemre, támogatásra vagy akár adóbevallásra irányul a vizsgálók figyelme. Egy kockázatot elemeznek, és döntenek arra vonatkozóan. Egyedi vizsgálat többnyire áfára, adókedvezményekre, jövedelmekre vonatkozik.
Ezzel szemben egy átfogó vizsgálatnál a teljes tevékenységet átnézi az adóhatóság egy adott időszakra vonatkozóan. A teljes adózói gyakorlatot megvizsgálják, minden területen kíváncsiak a jogszabályi előírások teljesülésére.
Egyedi vizsgálatnál kevesebb dokumentációt kérnek be, az adózók általában jobban kezelik a vizsgálatot. A folyamat célzott, egy adózási kérdésre, problémára fókuszál. Az ellenőrzés időtartama is rövidebb.
Az ellenőrzések egyéb rendelkezés hiányában lezajlanak 90 nap alatt, de a legnagyobb adózó cégeknél is max 120 nap alatt.
Egy átfogó vizsgálatnál komplex, nagyobb terjedelmű a vizsgálat, több dokmentumot kérnek be és hosszabb időt is igényel. Több esetben fordul elő, hogy meghosszabbítják az adóellenőrzés idejét.
Jogkövetési vizsgálat nélküli adóellenőrzés
Az adóellenőrzés indulhat jogkövetési vizsgálatot követően is, de jogkövetési vizsgálat nélkül is. Jogkövetési vizsgálat nélkül például a következő esetekben indul ellenőrzés:
- hiányzik adóbevallás
- a nyitó évben magas az árbevétel
- torz a munkavállaló és a bevétel aránya
- kapcsolt félnél adóhiányt állapít meg egy másik vizsgálat
- kockázatos a tevékenységi kör
- bejelentés érkezik közösségi adóhatóságtól
Fájdalommentes adóellenőrzés
Célszerű együttműköni az adóhatósággal az ellenőrzés során. Erre már azzal is fel lehet készülni, hogy minden adóbevallás, pénzügyi nyilvántartás pontos és naprakész. Pontosan történik a számlák, szerződések rögzítése, megőrzése. Rendszeres belső ellenőrzéseket is érdemes végezni ennek biztosítása érdekében. Rendezett és könnyen hozzáférhető dokumentum, igazolás tárat kell építeni, megfelelő nyilvántartással.
Érdemes követni a jogszabályok változását, az adózási kötelezettségek változását. Adótanácsadó és könyvelő bevonásával azonosítani kell a lehetséges kockázatokat.
A NAV szakembereivel hatékony kommunikáció ajánlott, a felmerülő kérdésekre nyitott és együttműködő válaszokkal.
Miért olcsóbb a jogkövető magatartás? olvasd itt!